Jak zajistit klidnou atmosféru na pracovišti mezi kolegy?

Přátelská a klidná atmosféra na pracovišti dělá divy. Měl by se o ni snažit každý z nás, ale ani vedoucí či personalista, který má vztahy na pracovišti na starosti, není výjimkou. Ve vhodném kolektivu totiž mohou všichni růst, věnovat se naplno výkonu a to přináší samé výhody i pro samotný podnik nebo společnost, kde taková atmosféra převládá. Jak tedy zajistit podporující prostředí?

I přesto, že vhodná atmosféra na pracovišti přináší firmám samé výhody, v praxi se s ní setkáváme spíše zřídka. Mnohem častější jsou bohužel spory a hádky, hlučné prostředí nebo pomluvy a předstíraná přátelství mezi kolegy a kolegyněmi. Jak podpořit klidnou atmosféru na pracovišti z hlediska personalisty i zaměstnance?

Z pohledu personalisty: Jak vytvořit přátelský kolektiv?

V kolektivu vám může být nápomocný především dobrý personalista. Ten má za úkol vybírat nové zaměstnance do týmu, ale i následnou péči o ně, jako je motivace nebo začlenění do kolektivu. Právě v této fázi je důležité jasně stanovit pravidla a hranice pro všechny zaměstnance tak, aby byly spravedlivé, přehledné a podporující.

Dále se jako personalista můžete svým každodenním přičiněním podílet na tvorbě příjemné atmosféry mezi zaměstnanci. Pomáhají i úplné drobnosti, jako je pochvala či povzbuzení jednotlivce, ale také celotýmové akce. Základem všeho je komunikace, proto se svými zaměstnanci mluvte a opravdu jim naslouchejte. Plané řeči nikomu nepomohou, ale pokud kolegové uvidí, že se o jejich potřeby opravdu zajímáte a činíte v souladu s nimi, budou vám důvěřovat a svěří se vám i s většími problémy. Stačí se zeptat na několik otázek týdně a dodat jim pocit bezpečí. Předejdete tím větším problémům a konfliktům mezi zaměstnanci.

Jak řešit problémy s kolegy jako zaměstnanec?

Jakožto zaměstnanec v kolektivu máte mnoho možností, jak řešit konfliktní situace, které se občas vyskytnou zkrátka všude.

Jako jedna z prvních se nabízí kontaktování personalisty, vedoucího nebo zástupce zaměstnavatele, jestliže řešíte nějaký problém s ostatními členy týmu. Zvažte závažnost situace, kterou chcete řešit. Pokud se jedná o vážné porušení předpisů, pravidel nebo dlouhodobé spory a konflikty, je vhodné vyřešit takovou situaci s vaším nadřízeným, který může učinit potřebné kroky k lepšímu. Na druhou stranu své vedení neotravujte s maličkostmi, které pohodlně zvládnete vyřešit sami. Takový postup by se naopak mohl výrazně nevyplatit vám.

Přikládáme pár modelových situací, které zvládnete řešit v rámci základního slušného chování sami a zároveň tak podpoříte klid na pracovišti.

1/ Hluční kolegové

Někteří vaši kolegové možná mají v oblibě klábosení během pracovní doby, neustále s někým hlasitě telefonují nebo vydávají jiné nesnesitelné zvuky, které vám už prostě po pár měsících lezou krkem. Vždy se samozřejmě nabízí možnost poprosit kolegu o trochu klidu a upozornit jej slušně na jeho hlučné chování. Častokrát si však své chování tito jedinci neuvědomují a velmi rychle se vrátí do starých kolejí, i když se třeba chvíli snažili.

Ve společné kanceláři si tedy můžete určit pravidla. Například, že se při práci nemluví a osobní záležitosti a zážitky z víkendu se řeší mimo pracoviště po skončení pracovní doby nebo při pauze na oběd. Pro telefonování nebo schůzky lze využít prostory společné zasedačky nebo oddělené kanceláře. Posledním (spíše zoufalým, ale často jediným účinným) krokem je nasazení sluchátek s hudbou a koncentrace na práci za zvuků oblíbených skladeb.

2/ Když se jeden veze s ostatními

V týmu se velmi často stává, že se jeden nebo dva členové pouze vezou na úspěchu a práci ostatních. Takoví jedinci obvykle chodí na mnohem více pauz než kolegové, pracují pouze na oko a ještě si nezapomenou na náročnou práci hlasitě postěžovat.

Ještě než poběžíte za svým vedoucím, podívejte se na situaci objektivně. Někteří z nás pracují v kuse a nevadí jim to a jiní potřebují více pauz a rozprostření koncentrace. Uděláte na konci dne přibližně stejné množství práce, přestože kolega byl třikrát na cigaretě a uvařil si o dvě kávy více než vy? Pak si nemáte na co stěžovat. Jestliže se však někdo opravdu veze a sám nevytváří žádný výkon, budete si muset promluvit s vedoucím, nejlépe všichni tři.

3/ Boj o klimatizaci

Teplo nebo zima? Každý máme hranici, kdy nám je nesnesitelné vedro nebo klepeme kosu, nastavenou úplně jinde. Možná vás překvapí, že se jedná o jeden z nejčastějších sporů ve společné kanceláři nebo na jiném pracovišti.

Zde většinou zafunguje obyčejná domluva s ostatními. Stačí si stanovit pravidelnou dobu, kdy se větrá tak, aby na to byli choulostiví kolegové připraveni. Také pomáhá uspořádání stolů a kancelářských míst dle teplotních potřeb jednotlivých členů. Zimomřivé přesuňte k topení a otužilce k oknům a dveřím.

4/ Filtrace toxických osob

Možná máte všichni problém pouze s jednou kolegyní nebo kolegou. Toxické lidi je potřeba důrazně filtrovat a nepouštět si je příliš k tělu. Mohou vám totiž uškodit více než si myslíte už tím, jak z vás každý den vysávají potřebnou energii. Jestliže se na pracovišti opravdu nachází taková toxická osoba a její ignorace nepomáhá, bude pravděpodobné nutné svěřit se s tímto problémem personalistovi, který může v krajních případech dokonce vyměnit toxického člena týmu za vhodnějšího kandidáta.

Open space není pro každého aneb Změna práce není až tak složitá

V jednu dobu probíhal boom tzv. open space kanceláří, které zaváděly firmy jak na běžícím páse. Nyní se však ukazuje, že tento způsob řešení kanceláří není pro každého. Někdo jednoduše potřebuje vlastní ohraničený prostor, kde není zbytečně rušen.

Jestliže si jej nejste schopni vytvořit ani obhájit před vedením, může se pro vás poslední nadějí stát změna práce. Na místo nekonečného trápení a nízkých výkonů, zkuste své šance jinde, kde budete moct naplno využít svůj potenciál. Se změnou práce vám mohou pomoci rekvalifikační kurzy v moderních oborech, které lze vykonávat i v klidu a pohodlí domova jako například rekvalifikační kurz účetnictví nebo online marketingu.

Publikováno: 07. 05. 2021

Kategorie: Ostatní

Autor: admin