Postup, jak začít s podnikáním

Přichází první ze série speciálů na tomto blogu. Jste rozhodnuti opustit předchozí zdroj obživy a začít podnikat - třeba prodejem zboží online, a nebo si zdroj obživy ponecháte a podnikání se budete věnovat ve svém zbylém volném čase. Já jsem zvolil první možnost, ale postup při té druhé se moc lišit nebude.

1. Obor podnikání, obchodní plán

Tato fáze může začít už několik měsíců před dnem startu podnikání. Nic neuspěchejte. Promyslete si, v jakém oboru budete podnikat, dobře prozkoumejte trh, stanovte si, kolik finančních prostředků máte na investice, jaká by měla být návratnost vaší investice, následně jaký očekáváte zisk a od kdy jej očekáváte. Jsou obory podnikání, které mohou být nastartovány prakticky bez investic (jako například dropshipping pěkného nábytku), což vás nebude nutit stanovovat si tak vysoké cíle. Dále není na škodu najít si předem obchodní partnery a alespoň některé oslovit již v předstihu. Dobře si také promyslete, jak o své službě dáte vědět lidem. Kolik investujete do propagace a do jaké propagace a jak využijete možnosti propagace, které se nabízejí zdarma.

2. Co ještě udělat před dnem D

Podotýkám, že se zde nebudeme věnovat žádným speciálním oborům podnikání ani živnostem, na které je potřeba koncese nebo doložené vzdělání. Dropshipping je živnost ohlašovací volná. Volných živností je definováno celkem 80, můžete si jich vybrat libovolný počet. Raději více, než méně, protože každá změna později stojí čas a peníze. Ze seznamu volných živností si vyberte obory, které budete chtít mít napsány na vašem Výpisu ze Živnostenského rejstříku. Tento výpis je obdobou Živnostenského listu, ten se dnes již nevydává.

3. Den D

Na Živnostenský úřad si přineste sepsané živnosti, které jste si vybrali. Velice to urychlí tento úřední výkon. Založení živnosti je na tomto úřadě zpoplatněno částkou 1000 Kč a bude to nejspíš první nákladová položka vašeho účetnictví. Moje návštěva Živnostenského úřadu proběhla velice rychle, úřednice ochotně zodpověděla všechny moje dotazy. Nikam jinam už tento den nemusíte, následující body se dají vyřešit emailem.
TIP: Pokud potřebujete ihned znát vaše nové , kvůli smlouvám a fakturám, musíte si o ně říct. Jinak se ho dozvíte až za pár dní z výpisu, který vám přijde poštou.

4. Následná byrokracie

Teď byste se měli ozvat třem institucím:
  • vaší zdravotní pojišťovně
  • vašemu finančnímu úřadu
  • vaší správě sociálního zabezpečení
Zdravotní pojišťovně a Správě sociálního zabezpečení nahlašte, že jste se stali osobou samostatně výdělečně činnou (OSVČ) a vyžádejte si informace o termínu a výši plateb pojistného. K té zdravotní pojišťovně bych rád podotkl, že nejsem u VZP jako asi většina z vás, takže nevím, jestli tam nemusíte dojít osobně. Finančnímu úřadu nahlašte totéž a také vaše rozhodnutí, zda chcete být plátcem či neplátcem DPH. V obou případech vám přidělí DIČ. Do konce roku ještě nebudete žádné daně platit a do 31. 3. roku následujícího jste povinni podat daňové přiznání k dani z příjmu. Plátcem DPH jsem se zatím nestal, takže o DPH se u mně nedočtete.

4. Banka

Také byste si měli založit nový bankovní účet, abyste měli oddělené osobní finanční transakce od podnikatelských a aby vaše výpisy z podnikatelského účtu mohly sloužit jako účetní doklady.
TIP: Podnikatelské účty jsou dražší než účty běžné, ale vy si nemusíte zakládat podnikatelský účet. Já osobně mám dva totožné účty „Extra konto“ v Komerční bance.
Na nový bankovní účet převeďte u vašeho dosavadního účtu částku, která může být definována jako váš vklad do podnikání. Založte si na novém bankovním účtu trvalé příkazy pro platby pojistného, převeďte si na nový účet platby za internet, telefon, a všechny ostatní, které budete uplatňovat ve vašem účetnictví jako náklady. To je pro dnešek vše, další zkušenosti a rady budou brzy následovat. Sledujte pravidelně tento blog, třeba přes RSS.

Publikováno: 13. 11. 2019

Kategorie: Ostatní

Autor: admin

Tagy: návody | úřady | živnost